Om konfliktmægling

En konfliktmægling strækker sig fra ét til flere mæglingsmøder, alt efter situationen. Et møde varer oftest omkring tre timer. Mægler har tavshedspligt og er upartisk.

Indledningsvis bliver I, én ad gangen, bedt om at fortælle, hvad der er vigtigt for jer i jeres situation. I får hver især den tid, I har brug for. Konfliktmægler anerkender alle sider af sagen og spørger ind til, hvad der ligger bag – fx skuffelser, vrede og bitterhed.

Konfliktmæglerens undersøgende, ikke-dømmende interesse for jeres situation skaber hurtigt en tillidsfuld stemning. Hårde og stødende budskaber bliver der spurgt ekstra ind til. De bliver overbragt til den anden i en „oversat “ – og mere spiselig – form, som er lettere at tage ind. Det sikrer, at de egentlige budskaber imellem jer kan trænge igennem muren af dårlig kommunikation – og er nødvendigt for at nå ind til kernen og få rettet op på sårede følelser.

Denne første del af mæglingen, hvor I genskaber en følelsesmæssig forståelse, er den vigtigste. Intet står til diskussion. Der er ikke fokus på, hvem der har ret, for det hjælper jer ikke videre. Den følelsesmæssige forståelse er afgørende for, at I sammen kan finde frem til nogle gode aftaler eller nogle spilleregler for jeres måde at være sammen på. Det er ikke sikkert, I når så langt på første møde. I skal alle være tilfredse med aftalerne, før en mæglingsproces slutter.

Læs mere om konfliktmægling og kontakt konfliktmægler i København, Signe Saxe Jessen her

Reklamer
%d bloggers like this: